Tzv. „Slušní lidé“ protestovali. Je na tom něco pozitivního?

0

Letošní divadelní festival Divadelní svět Brno 2018 jsem si musel nechat ujít. Byl jsem nejen mimo Brno, ale i mimo ČR. A dost toho lituji. Ono to tak ostatně bývá, že vědět něco předem, zařídíte se podle toho. Kdybych věděl to co vím dnes, rozhodně bych si koupil vstupenky na hru „Vaše násilí, naše násilí.“ A to hned z několika důvodů.

Jeden z důvodů je ten, že hru kritizuje, doslova, kdo má do prdele díru, ale tak osm z deseti kritiků hru nevidělo a jen si o ní někde něco přečetlo. V některých případech snad v nějakém stranickém či náboženském věstníku. Já tak jasnozřivý nejsem a nemohu jí tedy posoudit. Připadal bych si, bez toho abych hru viděl, jako totální debil. Jako většina kritiků co jí vlastně také neviděli.

A to je i další důvodů, proč bych hru na festivalu rád viděl. Součástí totiž byla i prezentace komediální skupiny blbů, kteří se nazývají „Slušní lidé.“ O tom, jak se snažili představení narušit jste si jistě přečetli. Například zde a nebo zde.

Jejich protest je v mých očích komedie a oni jen komedianti. Takoví užiteční idioti. Nikdo, ani nějaký tituly ověnčený teoretik umění, tím méně nějací vyholení idioti, nemá právo určovat, jaké divadelní představení sleduji a co mám a co nemám považovat za umění. Je tu celkem jednoduché řešení, které by mohli pochopit i ti „Slušní“ lidé – když se to někomu nelíbí, ať tam neleze a neotravuje ostatní.

Jenže tu vyvstává problém. Protestující, kromě naprosto irelevantních argumentů o nechutnosti, urážce křesťanství a podobných čistě subjektivních námitek, které z mého pohledu nemají v daném kontextu sebemenší váhu, argumentují i penězi. Sice si skutečnost poněkud upravují, aby byla hezká pro ně, když říkají, že kritizovaná hra byla dotována z peněz města Brna, což je blbost, protože dotován byl festival na kterém byla hra uvedena, ale v podstatě je to svým způsobem pravda. To zjistíme ostatně i na stránkách festivalu, kde je v zápatí uvedeno, že probíhá za finanční podpory města Brna, Jihomoravského kraje atd.

A to je problém, na který chování „Slušných“ lidí upozorňuje. Oni si to asi neuvědomují, ale tento problém je jediný, který existuje. Pokud je jakákoli, nemusí jít jen o tento konkrétní případ, kulturní akce podporována penězi, kterým se říká „společné“ (rozuměj, násilně uloupené lidem), pak má každý pocit, že je odborník na danou problematiku a má právo do ní žvanit. Paradoxní je, že skutečnost je taková, že z těch žvanících není odborník prakticky nikdo, ale právo „kecání do toho“ by vážně měl mít každý. Protože v tom všem je i kousek jemu uloupených peněz.

Přitom řešení by bylo jednoduché. Neloupit a nedotovat. Výsledek by pak byl zcela zřejmý. Hraje se to o co má divák skutečný zájem a za co zaplatí své peníze. Možná by pak v divadlech hráli jen komediální operety, muzikály a nebo by se tam šoustalo daleko víc, než mohou „Slušní“ lidé vydýchat. Já nevím. Co ale vím zcela jistě by bylo to, že pokud by se někomu něco nelíbilo, pak by měl unikátní možnost to svou peněženkou ovlivnit. A naopak. Ona totiž demokracie peněženkou je asi ta nejspravedlivější, která může být.

Click here for reuse options!
Copyright 2018 Magazin Abeceda
    Bloger na WordPress.com, libertarián, příznivec ANCAPu a svobody jednotlivce obecně. To B. za jménem je od slova "bloger"
    Reklama